En nu ben je er helemaal klaar voor: met behulp van WordPress of Joomla heb je je eigen website of Blog gebouwd, enkele aan jou website of blog gerelateerde Google AdSense ingebouwd en je wil online. Hoe zorg je nou dat jou pagina ook daadwerkelijk wordt bezocht?

seo structureDit is het moment wanneer de SEO om de hoek komt kijken: De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. Het Nederlandse woord hiervoor is zoekmachineoptimalisatie of zoekmachinemarketing. Het houdt eigenlijk in dat je je pagina zoeksleutels mee dient te geven die door de zoekmachines zoals Google, Yahoo, Youtube, Funda, enzovoort kunnen worden herkend. Je dient dus bepaalde woorden of woordcombinaties in je teksten te gebruiken die door de zoekmachines kunnen worden herkend, zodat bezoekers je adres kunnen vinden. Hoe beter je zoekwoorden, des te meer kans op bezoekers. Voor veel websites is dit een cruciaal punt, want al is je website nóg zo mooi en is het door jou aangeboden product nóg zo fantastisch, zonder bezoekers zal je geen resultaat boeken. Als je het gebruik van SEO goed toepast, kan je website hoger in de zoekresultaten terecht komen en heb je dus meer kans op bezoekers van jouw pagina.

Over het schrijven van SEO bestaan veel misverstanden. Soms maken mensen de fout hun tekst vol met zoekwoorden (SEO’s) te stoppen zodat deze makkelijk is te vinden door de zoekmachines en hoog scoort. Uiteraard is het van belang dat je tekst wel aanslaat bij de lezer. Er zijn dan ook bepaalde formules waaraan een goed stuk dient te voldoen. Nadat je nagedacht hebt over een korte titel met keywords, dien je na te denken over de inhoud van je META beschrijving: het stukje tekst dat als eerste door de zoekmachine wordt getoond met een korte beschrijving van de pagina. Aan de hand van deze META beschrijving maakt de klant de beslissing jouw website wel of niet te bezoeken.

seo searchOok de eerste indruk van je pagina is belangrijk. Zorg dat je gebruik maakt van

  • tussenkopjes,
  • bullet points
  • alinea’s
  • foto’s of plaatjes

Lange stukken (saaie) tekst worden door de snelle internetbezoeker niet gelezen. Probeer bezoekers ook aan te zetten tot actie. Ze hoeven misschien niet altijd iets te kopen maar mensen vriendelijk attenderen op je nieuwsbrief, je Twitter-account, of andere links creëert interactie met je bezoekers. Verkopen is gunnen en door kennis te delen bouw je een band op met je lezers.